مهندسی صنایع و مدیریت سازمانی

به‌عبارتی می‌توان گفت که رویکردها و راه‌حلهای گذشته دیگر قابلیت و توانایی خود برای رویارویی با چالشهای سازمانی و محیط بیرونی را از دست داده‌اند یا بهتر است با رویکردها و دیدگاههای جدیدی جایگزین شوند . از این رو طی سالهای اخیر مباحث مدیریتی در حوزه مهندسی صنایع اهمیت قابل توجهی یافته است .

چرا باید به مطالعه مدیریت پرداخت؟

 همه ما از بهبود نحوه مدیریت سازمانها سود می‌بریم و میبایست برای تحقق اهداف متعالی سازمان مفهوم مدیریت را به درستی درک کنیم و بشناسیم.

 مدیریت چیست و وظایف مدیران كدامند؟   

 اصطلاح مدیریت به معنی فرآیند انجام كارها به طور اثر بخش و كارآمد به وسیله دیگران است. اوایل این قرن، یك صنعتگر فرانسوی به نام هنری فایول نوشت كه همه مدیران پنج وظیفه دارند: برنامه ریزی ، سازماندهی ،  رهبری ، 

هماهنگی  و  كنترل .

در اواسط دهه 1950 دو پروسفور در دانشگاه یو.سی.ال.آ وظایف مدیریت را به صورت: برنامه ریزی، سازماندهی، جذب پرسنل، هدایت و كنترل عنوان کردند .

اصطلاح فرایند نشان دهنده فعالیت هالی اولیه‌ای است كه مدیر آنها را اجرا می‌كند. این فعالیتها را در اصطلاح مدیریت، وظایف مدیریت می‌نامیم.

اثر بخشی و کارایی به آنچه كه انجام می‌دهیم و اینكه چگونه انجام می‌دهیم مربوط می‌شود.

كارایی  یعنی درست انجام دادن وظیفه، و به رابطه بین ورودی و خروجی اشاره دارد.

اثر بخشی یعنی انجام درست وظیفه جهت دستیابی به هدف .

 

مدیران چه كسانی هستند و چه كار می كنند؟

یك سازمان، آرایشی سیستماتیك از افرادی است كه به منظور دستیابی به اهدافی خاص گرد هم آمده اند.(دانشكده یا دانشگاه شما یك سازمان است) .

شایستگی های مدیریت :

مدیران موفق باید چهار شایستگی داشته باشند:

توانایی های ادراكی:

توانایی ذهنی فرد در هماهنگ كردن همه فعالیت ها و منافع سازمان؛

انسانی:

توانایی مدیر در كار كردن با افراد، شناخت آنها و انگیزه دادن به آنها؛

فنی:

استفاده فرد از ابزار، شیوه كار و فنون لازم در یك زمینه تخصصی؛

سیاسی:

توانایی فرد در بالا بردن قدرت خود، ایجاد پایگاه قدرت و ایجاد ارتباط درست.

در کل یک مهنس صنایع به عنوان مدیر باید:
تفکر فراگیر داشته باشد تا بتواند با نگرشی سیستماتیک اجزائ سیستم را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و به هم مرتبط سازد.
خلاقیت داشته باشد تا بتواند با توجه به اطلاعات خود ( که مانند اقیانوسی از فنون و اطلاعات به عمق نیم متر است ) به بهبود سیستم جاری و یا ارائه طرحی نو بپردازد .
 یک رهبر گروه باشد تا بتواند علاوه بر طرح ریزی سیستم مورد نظر پیاده سازی و اجرا را نیز پیریزی نموده و نقش رهبری گروه ها را به خوبی ایفا کند .
مدیریت زمان داشته باشد تا بتواند با توجه به اهمیت زمان در کارهای اجرایی خدمات و کالا ها را با کیفیت عالی و در حداقل زمان ممکن ارائه دهد .
ارتقا دهنده بهره وری باشد تا به جای در جا زدن در جای خود و اکتفا به وضعیت فعلی با دانش خود سعی در افزایش بهره وری و بهبود وضعیت کاری ( هرچند کوچک ) بنماید .

یک مهندس با نام مدیر علاوه بر موارد بالا باید خصوصیات رفتاری زیر را نیز در کار خود داشته باشد:صداقت امانت و قابلیت اعتماد در کار فعالیت و سعی و کوشش پیوسته مراعات محرمانه بودن اطلاعات کسب شده در طول انجام کار ارائه تحلیل های مالی و اطلاعات صحیح و کامل و به موقع و در صورت اشتباه شدن اقدام فوری نسبت به تجدید و تعویض آنها و نظارت و مراقبت مسئولانه از تمام منابع و دارایی های سپرده شده و تبعیت از تمامی قوانین جاری و آئین نامه های اجرایی حاکم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 27 بهمن 1393برچسب:مدیریت سازمانی,مهندسی صنایع و مدیریت,
ارسال توسط محمدعلی شیخ محمدی